Čiary na „päť-osem-trojke“ alebo PAT a MAT v akcii.

Pri riešení štátnych zákaziek vláda presadzuje pravidlo „Hodnota za peniaze“. Ale  v organizáciách patriacich pod žilinskú VÚC to zrejme neplatí. Minimálne pri výbere firmy, ktorá realizovala vodorovné dopravné značenie na ceste II/583 vedúcej zo Žiliny do Párnice.

Táto komunikácia je veľmi frekventovaná.  Uvažuje sa s ňou, ako s obchádzkovou trasou, pri úplnej uzávierke dopravy na ceste pod Strečnom, pri sanácií hradného brala. Uzávierka by mala onedlho začať a bude trvať až 11 víkendov. Pretože bezpečnosť je prvoradá, inicioval som ešte ako starosta Terchovej stretnutie starostov Terchovskej doliny so županom VÚC Žilina Jurajom Blanárom a jeho odborným tímom  s cieľom riešiť bezpečnosť dopravy na uvedenej ceste (viac v tomto článku).

Vráťme sa ale späť k dopravnému značeniu uvedenej trasy. Aj tento rok sa práce začali realizovať až na konci júla. V období, keď sme mali za sebou už takmer polovicu letnej turistickej sezóny a pri rekordných horúčavách. Pol roka jazdili vodiči po neoznačenej ceste a riskovali tak svoje životy.

Firma, ktorá realizovala obnovu značenia to robila tesne po tom, ako sa robila oprava stredu cesty zalievaním asfaltovou živicou. Výsledkom bol fakt, že v niektorých úsekoch vydržali „čiary“ niekoľko hodín alebo „zmizli“ pod kolesami áut  v roztopenom asfalte.  Dodnes čiary na týchto úsekoch absentujú.  V úsekoch, kde staré čiary ostali,  tak ich neurobili na pôvodné (staré) značenie, ale „ako im to vyšlo“. A tak sa napríklad z prerušovanej čiary stala plná čiara. Ako to spravili? Jednoducho. Spojili výraznejší nový kúsok čiary s tou pôvodnou starou (menej výraznou).  Ich „dielo“ si nemohli nevšimnúť všetci prechádzajúci motoristi. Po výsmechu a sťažnostiach vodičov, nastúpila „iná partia“ cestárov. Tí staré, ešte viditeľné značenie niekoľko dní brúsili a natierali čiernou farbou. Zrejme si viete predstaviť ten chaos na ceste. Nehovoriac o tom, že ohrozovali svojou prácou dopravu a nakoniec aj seba

Ale to najlepšie nás ešte len čakalo. Po niekoľkých dňoch nastúpila firma opäť a začala robiť aj vodiacu čiaru (oddeľujúcu krajnicu od vozovky). Potešil som sa, pretože bezpečnosť na takej úzkej ceste sa týmto rapídne zvýši. No výsledok ich práce sa stal terčom výsmechu a vyvolal iba vlnu zábavy.  Internetom sa začali šírili videá o najsmiešnejšom a najkrivšom značení, aké mal slovenský vodič možnosť vidieť. Vodiaca čiara nevytvárala rovnako široký jazdný pruh, ale kopírovala nerovnosti krajnice. Celé to vyzeralo tak, ako keby práce nevykonávala odborná firma ale PAT s MATom. Čiara mala iba polovičnú šírku ako stanovuje vyhláška pre túto dopravnú značku.

Na vlnu kritiky a posmechu cestári ihneď zareagovali . Buď výberom inej firmy alebo minimálne inou obsluhou značkovacieho stroja. Tí si najskôr  vyznačili šírku jazdných pruhov.  Premaľovali kľukatú, „tenkú“ vodiacu čiaru, čiarou rovnou a širšou ešte raz. Tam, kde sa užšia a kľukatá čiara prekryla rovnou a širšou, bola situácia zachránená. No boli úseky kde to už nevyšlo a tak opäť nabehli partie cestárov so štetcami, brúskami, valčekmi a čiernou farbou niekoľko dní retušovali a „zachraňovali“ situáciu.

Škoda, že výber firmy na realizáciu nebol dôsledný. Možno by sme bezpečnejšiu cestu a vodiace čiary oddeľujúce nebezpečnú krajnicu od vozovky (bezpečné vyznačenie jazdného pruhu) mali na ceste II/583 aj v Terchovej, Zázrivej a aj Párnici. Dvojnásobne maľovanie a prekrývanie kľukatých čiar sú peniaze navyše. A tak zrejme na nákup nových farieb pre tieto obce neostalo. Bezpečnejšia cesta je len z Varína do Belej. Určite by bolo zaujímavé vedieť, koľko € stál tento úsek dopravného značenia nás daňových poplatníkov. Alebo sa uspokojíme len s tým, že žilinský PAT s MATom si povedali A JE TO?!

Späť na hlavnú stránku

Názor na “Čiary na „päť-osem-trojke“ alebo PAT a MAT v akcii.

  1. vsak tie opravy/retusovanie mali spravit na svoje naklady tie firmy co to realizovali. Koho to bola chyba – ich.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *